Förskola

Vi är en förskola belägen i en lugn, trivsam och naturnära miljö. Vi bedriver vår verksamhet i två väl anpassade lokaler i var sitt hus i nära anknytning till skola och fritids. Vi har små barngrupper där alla känner och bryr sig om varandra. Vi förhåller oss till skolverkets riktlinjer angående barngruppers storlek. Att vi är en liten förskola är ett medvetet val eftersom det möjliggör en nära kontakt mellan barn, pedagoger och vårdnadshavare.

Vår förskola består av två avdelningar, Ekan och Jollen. Jollen är vår yngrebarnsavdelning med barn i åldrarna 1-3 år och avdelning Ekan, vår äldrebarnsavdelning, med barn i åldrarna 3-5 år. Förskolans verksamhet bedrivs i två fristående hus i nära anknytning till skola och fritids.

Vi som arbetar här är utbildade pedagoger. Vi är engagerade och har alltid barnets bästa i fokus och vi är stolta över att vara en del av den verksamhet som vi skapar tillsammans med barnen. Vi lägger grunden till ett livslångt lärande. För barnens bästa start i livet!

Vår verksamhet innefattar omsorg, socialt samspel, rutiner och en lek- och lärandemiljö som vi organiserar för att väcka och möta varje barns nyfikenhet, lust och intresse att lära. Vi ser också att barnen ska ha rätt till delaktighet och inflytande i verksamheten utifrån sina styrkor och förmågor.

Vi lägger stor vikt på vår miljö, både inom- och utomhus där barnen möter en inbjudande och stimulerande miljö utifrån deras olika intressen och utvecklingsnivåer. Vi har en stor gård där barnen får tillfälle att utmana sin lek, fantasi och motorik i interaktion med varandra. Vi har även förmånen att ha nära till skog där vi varje vecka lär och utforskar om djur och natur.

Tyra

Vi använder oss av ett digitalt verktyg som heter Tyra. Det är en app för att effektivisera dagliga rutiner, hantera kommunikation mellan förskolan och hemmet samt ett verktyg för dokumentation. Ni som vårdnadshavare har möjlighet att följa ert barn på förskolan genom blogg och lärlogg, även se hens utveckling samt de läroplansmål vi jobbar mot.