Skola

Vänersnäs skola är en liten skola där eleverna arbetar och vistas i en lugn och trygg studiemiljö. Skolan uppvisar mycket goda kunskapsresultat, samtliga lärare har behörighet och innehar lärarlegitimation. Vi har en hög lärartäthet, låg personalomsättning samt små elevgrupper. Att vara en liten fristående skola innebär en stor frihet samt korta beslutsvägar i den dagliga verksamheten. Sammantaget skapar detta trygghet och bästa möjliga förutsättningar för eleverna att tillgodogöra sig förväntade kunskaper i samtliga ämnen. Utöver teoretiskt skolarbete lär vi i sociala sammanhang, tex genom olika kulturarrangemang vilka vi deltar i över läsåret. Konsthall, museum, stadsvandringar etc. är några av aktiviteterna. Vi åker även på skolresa varje år med samtliga elever och upptäcker spännande platser som tex Naturhistoriska riksmuseet, Universeum, Nordens Ark, Marstrands fästning och en rad andra lärorika miljöer.

Vi som arbetar på skolan känner tillit till våra elever och de till oss. Vi har ett stort engagemang för alla elevers lärande och välmående. Vi utmanar och vårdar lusten att lära och ger näring åt nyfikenheten. Elevens styrkor, förutsättningar och individuella behov är byggstenar vi utgår ifrån. Självkänsla samt tilltro till den egna förmågan genomsyrar all undervisning. Alla barn är allas ansvar och hela verksamheten genomsyras av en gemenskap och en ”vi-känsla”.

Vår verksamhet omfattar förskoleklass, årskurs 1–6 samt fritidshem. Våra lokaler är stora och väl anpassade utifrån den verksamhet vi bedriver. Vår vackra närmiljö med Halle- och Hunneberg, skog, sandstrand och Vänern nyttjas i såväl lärsituationer som i sociala sammanhang, tex. vid uppstartsdagar etc.

Skolan är öppen för alla och är ett bra alternativ för er som eftersöker och önskar en liten skola med små elevgrupper och välutbildad och engagerad personal. Vi ingår i ett friskolenätverk där vi träffas regelbundet med andra friskolor i västra Götaland, vi fortbildar oss och lär av varandra. Vi är belägna på vackra Vänersnäs nära Gardesanna badplats , endast 10 minuter från Vargön, 15 minuter från Vänersborg, 5 minuter från Lilleskog och ca 15 min från Grästorp.

Fritidshem

Fritidshemmet Skeppet är beläget på ovanvåningen av skolan i en egen, stor och väl anpassad lokal. Lokalen är inredd i olika sektioner utifrån barnens intressen, behov samt egna önskemål. Fritids erbjuder bygghörna, spelhörna med sällskapsspel och pussel, läshörna, bild- och pysselhörna, sporthörna, myshörna, Legohörna och lekhörna med olika varierade leklådor vilka bjuder in till rollekar – spontana och/eller med hjälp av just leklådorna. Sammantaget erbjuds lek- och lärmiljöer vilka stimulerar kreativitet och skapande samt återhämtning. Vi har även tillgång till skolans övriga lokaler under eftermiddagarna vilket ger möjlighet att dela in barnen i mindre grupper utifrån ålder och intressen. Vår stora, kuperade och natursköna utomhusmiljö inbjuder till kreativitet. Gården erbjuder varierade aktiviteter som sporter, bygga kojor, leka i skogen etc.

Fritids arbetar tematiskt och varierat. Aktiviteterna och målen med dessa visualiseras i en avsedd väggkalender vilken både barn och föräldrar kan ta del av vid lämning/hämtning.

På fritidshemmet Skeppet har vi som uppgift att genom pedagogisk verksamhet komplettera förskoleklass och skola. Vi erbjuder varje dag en meningsfull fritid och rekreation för barnen under både morgon och eftermiddag. Vår verksamhet bedrivs under Skollagen och Läroplanen.

På vårt fritids är vi särskilt stolta över att barnen leker i hög grad över åldersgränserna, alla leker med alla, en effekt av att vi arbetar för att främja allsidiga kontakter och social gemenskap. Det råder ett gott klimat mellan barn, pedagoger och färäldrar. Skeppets verksamhet har hög personaltäthet med erfaren och behörig personal.

Fritidshemmet fungerar som en länk mellan skoldagen och fritid. Lärande och lek går hand i hand och barnen ges möjlighet till deltagande i såväl styrda som spontana aktiviteter. Därtill en trygg plats för återhämtning och nedvarvning i lugn och ro efter skoldagens slut. Aktiviteterna utgår ifrån barnens, gruppens och individens behov samt utifrån barnens egna önskemål då vi värdesätter elevinflytande högt.

Vi på fritids värdesätter vi den dagliga föräldrakontakten vid hämtning och lämning. Om föräldrar vill fråga eller prata om något som gäller deras barn eller verksamheten finns det alltid en pedagog att vända sig till.

Ett fritidshem vi är stolta över!