Om oss

Vänersnäs skola är en fristående skola som startade hösten 1995 för att rädda skolan från nedläggning. Förskolan startade sedan upp hösten 2000 då vi ville bygga upp verksamheten från grunden samt kunna erbjuda en förskola och skola av god kvalitet i barnens närmiljö. Samma år byggdes en ny skolbyggnad och äldre lokaler renoverades. Fritids fick då helt nya stora välanpassade lokaler på skolans ovanvåning.

Förskolan/skolan är öppen för alla. All undervisning i förskolan och skolan bedrivs enligt Skolverkets läroplaner. Barnen/eleverna har inflytande i den dagliga verksamheten.

Vi prioriterar ett nära samarbete med vårdnadshavare dels genom den dagliga kontakten, dels genom föräldramöten, utvecklingssamtal, trivselkvällar, drop-in kaffe, öppet hus, vernissage, Lucia, skolavslutning m.m.

Det är av stor vikt för oss att Vänersnäs förskola och skola är en verksamhet där vårdnadshavare vill placera sina barn, där de ser att barnen utvecklas till trygga, harmoniska, medmänskliga och kunskapssökande individer. Vi vill erbjuda en verksamhet dit barnen kommer med glädje varje morgon och bemöts med respekt av vuxna liksom av andra barn.

Vi vill lägga grunden till ett livslångt lärande.